Een foto uit de oude doos, 2021. Ik deed m’n pitch als nieuw lid bij Vrouwennetwerk NOOVA.
Pitchen…Veel ondernemers krijgen er de kriebels van. Droge mond, klotsende oksels, gierende zenuwen en geen hap door je keel…Hoe komt dat nou?
Je hebt allerlei overtuigingen aan pitchen gekoppeld die je uit je zelfvertrouwen halen. Je hebt het gevoel dat je iets moet doen dat niet bij je past. En omdat mensen naar je kijken als jij de pitch geeft, wil je natuurlijk niet publiekelijk ‘afgaan’. Je legt de lat hoog en plaatst je kracht buiten jezelf.
Herken je deze alle 4?…
- Wat moet ik precies zeggen zodat mijn boodschap overkomt?
- Als ik maar uit m’n woorden kom…
- Ik mag niet hakkelen. Dan ben ik niet professioneel.
- Ik mag … écht niet vergeten.
…dan schrijf jij waarschijnlijk net als veel ondernemers je pitch volledig uit om hem daarna woord voor woord uit je hoofd te leren. Maar een pitch die alleen vanuit je hoofd komt, raakt je publiek ook enkel in het hoofd. Terwijl mensen je onthouden en geraakt worden als jouw boodschap uit je hart komt.
Ik leer je hoe je in 3 simpele stappen een pitch maakt die écht vanuit je hart komt. Want als jij hem voelt in je hart, kun je hem ook vanuit je hart brengen. Het gaat niet om de ‘perfecte’ woorden exact opdreunen als een professionele nieuwslezer, maar om de energie die jij uitstraalt. Die boodschap komt altijd aan.
Wist je dat woorden slechts 7% van je impact bepalen?
Je energie, overtuiging en uitstraling wegen veel zwaarder. Als jij spreekt vanuit je hart, gaan deze factoren vanzelf voor je werken.
Ter inspiratie deel ik mijn versie van de pitch met je.
Let’s go!
Stap 1: Wat speelt er in je hart?
Beantwoord deze vragen:
1a. Wat gaat je aan het hart? Wat zie je in de wereld of bij je doelgroep dat jij met heel je hart wilt veranderen? Of waarvan maakt je hart een sprongetje?
1b. Bij welke doelgroep wil jij het verschil maken? Bij wie ligt je hart?
Vul in:
Het doet pijn in mijn hart/ Het gaat me aan mijn hart om/ Mijn hart maakt een sprongetje als/ Ik barst van trots als [1a. wat jou aan het hart gaat] bij [1b. jouw doelgroep].
Voor mij bijvoorbeeld:
‘Het doet pijn in mijn hart om te zien hoe bewuste, vrouwelijke ondernemers met een missie zichzelf klein houden. In zichtbaarheid, impact én in omzet.
1c. Waarom doet het je pijn en waar geloof jij in?
Voor mij bijvoorbeeld:
‘Ik geloof dat de persoonlijke en diepe manier van werken van deze vrouwen nu juist zó nodig is om de wereld een bewustere, fijnere en liefdevolle plek te maken. Hoe krachtiger zij zichzelf en hun bedrijf in de markt zetten, hoe krachtiger de beweging naar meer liefde en bewustzijn die zij teweeg brengen.
Stap 2: Voor wie ben jij de beste match?
Beantwoord de volgende vragen:
2a. Zie vraag 1b. Wie wil jij het liefst helpen? Bij wie bereik jij bijvoorbeeld de grootste verandering?
2b. Wat zijn 3 kenmerken van jouw klanten?
2c. Wat breng je bij hen teweeg? Welke resultaten ervaren ze door met jou te werken?
2d. Wat is de ultieme droom van jouw klanten?
Vul in:
Daarom help/begeleid/… ik [2a. doelgroep] die [2b. kenmerk x] en [2b. kenmerk y]. Ik leer/coach/help hun naar [2c. resultaat x] en [2c. resultaat y]. Zodat [2d. ultieme droom/verlangen van je klant].
Voor mij bijvoorbeeld:
Daarom help ik deze ambitieuze vrouwen die een unieke aanpak hebben in hun vakgebied, maar te weinig klanten en omzet om er lekker van te leven. Ik leer ze hoe ze aan marketing doen vanuit hun hart, hoe ze kunnen verdienen wat ze werkelijk waard zijn én ik begeleid ze in alle to-do’s die bij deze transformatie komen kijken. Zodat ze loskomen van het gebruikelijke ‘hoe het hoort’, en hun grootste power inzetten om voluit te kunnen geven en ontvangen. Vanuit hun hart!
Stap 3: Stel jezelf voor
Beantwoord de volgende vragen:
3a. Hoe heet je?
3b. Wat doe je?
3c. Hoe heet je bedrijf?
Vul in:
Ik ben [3a. naam] en als [3b. wat doe je] in mijn bedrijf [3c. bedrijfsnaam] draag ik bij aan [positieve ontwikkeling] bij [1b. jouw doelgroep] die [2b. kenmerk z]
Bijvoorbeeld:
Ik ben Claudia Rietveld en als businesscoach in mijn bedrijf HeartCore Business draag ik bij aan de groei van bewuste, ambitieuze vrouwen die voelen dat ze vanuit hun hart meer te brengen hebben dan ze nu laten zien. Resoneert dit met je en wil je meer weten? Schiet me even aan of neem contact op. Ik sta open voor verbinding!
Belangrijke noot
Speel met je pitch totdat hij helemaal klopt voor JOU. De stappen zijn een leidraad, geen strak keurslijf. Maak er een geheel van dat bij jou past, zodat je boodschap recht uit je hart komt.
En is het gelukt?
Natuurlijk ben ik heel benieuwd: is het gelukt om de woorden te vinden die vanuit je hart komen?
Ik zou het tegek vinden als je het laat weten in de reacties hieronder!
Wil je je bedrijf naar de next level brengen vanuit jouw hart?
Vraag een vrijblijvende Clarity Call aan en ontdek hoe ik je kan helpen.